Valberedningens förslag: Jimmy Jansson och Josefine Helleday i topp

Nu står det klart att de två första namnen på valberedningens förslag till kommunfullmäktigelistan för Socialdemokraterna i Eskilstuna är Jimmy Jansson och Josefine Helleday.

Jimmy Jansson är kommunstyrelsens ordförande och gruppledare för den socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen. Jimmy Jansson har varit ordförande i kommunstyrelsen sedan 2011 och är i grunden lärare.

Josefine Helleday är 1:e vice ordförande i Gymnasienämnden och Socialdemokraternas gruppledare i densamma. Josefine Helleday har sin bakgrund i SSU och dess förbundsstyrelse. Hon har bland annat arbetat som politisk sakkunnig hos inrikesministern och är just nu i slutskedet av sina juridikstudier på Stockholms universitet.

Jag är stolt över att presentera ett starkt förslag till lista till kommunfullmäktige, säger Åsa Kullgren, ordförande för Socialdemokraterna i Eskilstuna. Toppkandidaterna Jimmy Jansson och Josefine Helleday tar med sig styrkor i kompetens, i kunskap och erfarenhet. Jimmy Jansson har gedigen erfarenhet av lokalpolitik och Josefine Helleday från rikspolitiken. Det ger en bra mix och är ett vinnande koncept som kommer gynna Eskilstuna.

Åsa Kullgren, ordförande Socialdemokraterna i Eskilstuna

Förslaget till valsedeln har totalt 62 namn, här följer de 25 första. Detta är som sagt valberedningens förslag. Slutgiltigt beslut tas av arbetarkommunens årsmöte den 12 mars.

1. Jimmy Jansson

2. Josefine Helleday