500 jobb till Eskilstuna när Coop bygger nytt centrallager

Coop har beslutat att investera i ny logistiklösning och en central, helautomatiserad varuterminal. Terminalen byggs i Eskilstuna logistikpark och beräknas vara i full drift under andra halvåret av 2024.

– Jag är glad både för Eskilstunas och Coops skull att vi kan offentliggöra denna satsning. Eskilstuna stärker ytterligare sin position som Sveriges logistiska centrum för såväl svenska som utländska företag. Jag är stolt över att Eskilstuna kan bidra till att ett modernt, ansvarstagande och medlemsägt företag som Coop nu kan stärka sin position och utveckling med hjälp av Eskilstuna, säger Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande Eskilstuna kommun.

Den nya varuterminalen blir en av Sveriges största terminaler för livsmedel, och tillsammans med en ny logistiklösning, hjärtat i Coops hela varuförsörjning. Terminalen kommer att förse hela Sverige med varor, inom kategorierna färskvaror, kolonial och nonfood varor.

Terminalen i Eskilstuna blir en helautomatiserad anläggning, där alla processer från varumottagning till plock på pall sker automatiserat dygnet runt.

Terminalen kommer att ha tågspår in på tomten vilket möjliggör att Coop kan utöka andelen transporter på tåg. Redan idag körs cirka 35% av Coops transporter på tåg, högst andel av alla livsmedelsföretag.

https://ekuriren.se/nyheter/artikel/500-nya-jobb-till-eskilstuna-nar-coop-bygger-jattelager-i-kjula/wl6op5wl (betalvägg)