Den politiska ledningen i Eskilstunas uttalande om skjutningarna i landet och i Eskilstuna

Jimmy Jansson (S), Jari Puustinen (M) och Arne Jonsson (C) uttalar sig gemensamt efter den senaste skjutningen i Årby där en kvinna och ett barn träffats av kulorna.

– Nu krävs nationell samling. Sedan allt yngre gärningsmän klivit in och tagit de dömda gängledarnas platser ser vi en helt annan nivå av hänsynslöst våld där oskyldiga löper risk och till och med faller offer. Nu får det vara sluttjafsat och sluttävlat om vem som har flest förslag. Valrörelsen får komma i andra hand – samarbete över blockgränsen krävs för att komma till rätta med situationen. Ingen tror att ett enskilt förslag snabbt avstyr skjutningar men alla folkvalda måste jobba åt samma håll. Nu! Vi förväntar oss att statsministern och oppositionsledaren tar kommandot och leder arbetet skyndsamt. Det säger Jimmy Jansson (S), kommunalråd i Eskilstuna.

– Vi vill inte ha fördömanden och starka ordalag i medier. Det stoppar ingen mördare. Vi vill att riksdagen går samman för fler lagar, resurser och handling och att riksdagens två största partier tar det initiativet, säger Jari Puustinen (M), kommunalråd i Eskilstuna.

– Tänk vad som var möjligt i kraftfullt agerande och samarbete i pandemin. Då måste det vara möjligt också nu. Vi kräver nationell samling från alla partier och att tjafset kring dessa frågor upphör, säger Arne Jonsson (C), kommunalråd i Eskilstuna

Detta är inte och kan inte vara en särskiljande fråga för riksdagens partier. Detta är en fråga för hela landet. De flertalet straffskärpningar som genomförts och nya verktyg som Polismyndigheten fått måste mötas upp med ännu fler åtgärder i snabbare takt. Likaså måste riksdagen enas om stabil och långsiktig finansiering för det förebyggande arbetet som kommunerna kämpar med.

Människor dör. Stadsdelar sätts i skräck. Personal i kommunernas verksamheter går på knäna. Polisen sliter. Socialnämndernas budgetar blöder.

Lägg alla partiers förslag på borden och sortera. Börja genomföra i hög takt. Använd snabbutredningar som metod. Frågor om integritet måste tillfälligt få stå tillbaka.

Åtgärder på kort akut sikt först. Sådan som plockar undan våldsverkare från gatorna.

Åtgärder som ger effekt på längre sikt därefter. Våga vara radikala och slagkraftiga.

Det är dags att kalla skjutvapenvåldet för vad det är: En nationell kris och krigsförklaring mot vårt öppna, demokratiska samhälle. För sådant krävs undantagslagstiftning.