Valprogram

Vi sätter barn och äldre före stora skattesänkningar. Det är vår viktigaste prioritering. 70 förskoleavdelningar, 5 äldreboende och flera skolor ska byggas. Förskoleavgiften ska sänkas och pensionerna höjas.

Den kommunala organisationen ska från och med nu lägga kraft på mindre administration och färre pålagor på kommunens medarbetare så att de får bättre möjlighet att klara sitt uppdrag och arbete. Arbetsmiljön ska stärkas så att välfärdsarbetarna bättre orkar med sitt jobb.

För att få in resurser till bättre välfärd ska fler jobba. Det görs genom krav på och möjligheter till utbildning. Men också genom ett växande näringsliv. Det är prioriterat att bygga fler bostäder. Även sådana som vanligt folk har råd med. Framkomligheten i trafiken ska förbättras. En ringled ska därför byggas.

Trygghet är viktigt. Vi ska både stärka välfärden, bekämpa kriminaliteten och kriminalitetens orsaker. Jämlikheten mellan människor ska öka. Sociala klyftor, misslyckad integration och arbetslöshet är problem som ska bekämpas. Eskilstuna ska ha ett rimligt, lägre och mer långsiktigt flyktingmottagande. Jämställdhet mellan könen är en självklarhet. Det råder nolltollerans mot extremism och hedersproblematik. Vi ska ta ansvar för ett ekologiskt hållbart samhälle.

Vi ska bygga ett gemensamt samhälle där ingen kan välja eller tvingas att stå utanför. Vi ska bygga ett starkare och tryggare Eskilstuna och Torshälla.

Tryck på bilden för att läsa valprogrammet (pdf)

Tryck här för vårt FULLSTÄNDIGA valprogram

Vi tycker väldigt mycket och väldigt många saker.
Därför har vi valt att ha ett kortfattat program för utdelning och låta det större mer omfattande programmet finnas här för den som är intresserad att fördjupa sig.

Andra språk